Den digitala evolutionen

Under Travel News Digitala Studio i måndags kunde man konstatera att köpprocessen när vi köper resor har förändrats de senaste åren. Detta beror på online-försäljning, sociala medier och tillgången till flera olika enheter. Förr hade vi en mer linjär köpprocess där vi i första skedet drömde oss bort genom att bläddra i kataloger, för att senare göra research genom att gå till resebyråer för att hämta relevanta broschyrer och där också boka resan. När du delade din upplevelse bjöd du in några vänner för visa att dina foton och diabilder.

Laptop with AirplaneIdag har du en större arena vad gäller inspiration till dina resor tack vare sociala medier och online-bokning. Idag delar du också din resa på nätet samtidigt som du upplever den. Du når fler vänner med dina upplevelser och dessa upplevelser blir någon annans dröm.

Framtidens resenärer kommer att använda sig av allt fler enheter på sin semester, förutsatt att något görs åt Roaming-avgifterna. Att det kan bli dyrt med nedladdningar var något Iayn från Manchester bittert fick erfara, då han under en semesterresa i Portugal laddade ner ett avsnitt av Prisonbreak. Detta resulterade i en räkning på 31 000 brittiska pund (360 000 svenska kronor).

Responsiv webb och användarvänliga sidor på nätet var också några ämnen som dök upp under dagen.  Tydligare översikt och sökfiltrering på startsidan var några exempel på användarvänlighet. Vägledande rubriker på produkter, ”paradox of choice” och ”spara varukorgen till senare”-funktion var andra tips för att få ner antalet övergivna varukorgar, som i dagsläget ligger på ett genomsnitt av 97 %. Men allra viktigast är att veta att användaren är på din sida för att lösa ett problem. Då är det också viktigt att de kan göra det på din sida.

Visste ni förresten att världens första online-köp gjordes av Jane Snowball, 72 år, i maj 1984. Ett köp som öppnade porten till dagens online-affärer. Läs mer i artikeln och se filmen: http://www.aldricharchive.com/snowball.html.

Pia Axelsson, VKL

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s