Stadig ökning av utländska besök och rekordstor ökning av konsumtionen i regionen

Intresset för att besöka Sverige växer. Antalet utländska besök i landet ökar med 3,9 procent till 16 miljoner, enligt Tillväxtverkets senaste gränsundersökning. Regionen Östra Mellansverige, d v s Närke, Sörmland, Uppland, Västmanland och Östergötland, tar emot 10 procent av det totala antalet utländska besök.

IBIS2012 -regionerDet visar den nationella gränsundersökningen IBIS 2012, som presenteras av Tillväxtverket. Undersökningen bygger på cirka 20 000 intervjuer med utländska besökare när de lämnar Sverige vid de mest använda gränspassagerna.

Östra Mellansveriges…
… andel av de utländska privatresenärerna i Sverige: 11 %, en ökning med 3 procentenheter från 2011.
… andel av de utländska affärsresenärerna i Sverige: 8 %, samma som för 2011.
… andel av endagsbesökarna i Sverige: 5 %, en ökning med 2 procentenheter från 2011.
… andel av flerdagsbesökarna i Sverige: 12 %, en ökning med 1 procentenhet från 2011.

Rekordstor ökning av konsumtionen
– Den totala genomsnittliga konsumtionen under vistelsen fördelat per person och dag ökade till 603 kr inom Östra Mellansverige, vilket är en ökning med hela 27 procent. Den procentuella ökningen i regionen är tillsammans med Västsverige högst i landet. Av totalt åtta regioner är det endast tre som ökar konsumtionen, säger Henrik Wester, Turismutvecklare på Västmanlands Kommuner och Landsting.

– En ökad konsumtion hos våra besökare är en av de viktigaste faktorerna för att nå visionen om en hållbar och fördubblad besöksnäring i Västmanlands län 2020, fortsätter Henrik.

Marknader
Majoriteten av besöken kom från Danmark, Norge och Finland, som tillsammans stod för 55 procent av den totala inkommande turismen. Tyskland stod för över 12 procent av besöken. Den största marknaden utanför Europa var USA med nära 500 000 besök.

Sverige är ett land som många besökare återvänder till, 82 procent besöker landet igen. Majoriteten av besöken kommer från våra grannländer, Danmark 22 procent, Norge 17 procent och Finland 16 procent. 92 procent av besökarna var nöjda eller mycket nöjda med besöket i Sverige. De utländska besökarna associerar främst Sverige med naturupplevelser, vänlighet och hållbarhet.

Syfte
För 20 procent av alla besök var huvudsyftet en affärsresa och för 80 procent var huvudsyftet privatresa. Det innebär att 3,1 miljoner besök tillhörde kategorin affärsresor och 12,8 miljoner privatresor. Antalet affärsresenärer ökade med 22 procent medan antalet privatresenärer ökade med mindre än en procent jämfört med 2011. För affärsbesöken var det vanligaste syftet med resan enskild affärsresa och företagsmöte. För 35 procent av de totalt 12,8 miljonerna privatbesök var huvudsyftet fritids-/semesterresa och för 22 procent besök hos släkt/vänner.

Aktiviteter
De vanligaste aktiviteterna under besöken var restaurang/bar/café/kiosk som 62 procent ägnade sig åt och shopping som 57 procent ägnade sig åt.

Konsumtion
De utländska besökarnas konsumtion fördelas bland annat på kategorier som boende, restaurang, hyrbil och shopping. I genomsnitt spenderade utländska resenärer totalt 800 svenska kronor per person och dag under sitt besök i Sverige det är något högre än 2011 då motsvarande siffra var 725 SEK. Mest per person och dag spenderar besökare från Ryssland, 1 114 SEK

Vistelse
Storstadsregionerna tog emot majoriteten av besöken. Stockholms län hade 6,7 miljoner besök, Sydsverige (inklusive centrala Malmö) 3,9 miljoner och Västsverige (inklusive centrala Göteborg) 4 miljoner. De flesta vistades i ett enda riksområde under hela sitt besök i Sverige. 2012 var det 84 procent som vistades inom ett riksområde och 16 procent som besökte två eller flera.

Associationer
I 2012 års enkät tillkom en ny fråga som handlade om vad besökarna främst tänker på när de tänker på Sverige. 55 procent av alla besökare svarade naturupplevelser. Andra associationer som vänligt, hållbarhet, sund livsstil, frihet och öppenhet hade också höga andelar.

Hela undersökningen IBIS 2012 går att ladda hem på här.

One response to “Stadig ökning av utländska besök och rekordstor ökning av konsumtionen i regionen

  1. Pingback: Rekordsommar för svensk safari | Turism i Västmanland

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s