Global utsikt – Svensk besöksnäring en miljardindustri

I senaste numret av Handelskammarens exportmagasin Global utsikt lyfts besöksnäringen fram utifrån flera olika perspektiv. Livet runt polcirkel och Treehotel lyfts fram som framgångsrika exempel och Turismfunktionen vid VKL bidrar med en artikel om svensk besöksnäring.

Global utsikt -omslag nr3 2013I artikeln belyses bland annat näringens ekonomiska betydelse, hur näringen är organiserad och varför ett ensidigt fokus på marknadsföring försvårar möjligheterna till en framgångrik affärsutveckling.

– Marknadsföringen blir lätt kontraproduktiv om man har en dålig produkt. Fokus måste därför ligga på ökad lönsamhet och ätter produkter. Sedan måste vi bli bättre på att aktivt sälja våra produkter och få till avslut med kunderna. De offentliga organisationerna ska dock inte ägna sig åt försäljning, utan skapa förutsättningar för företagen genom att bygga affärsstrukturer, förmedla kontakter och skapa intresse, menar Henrik Wester.

Läs magasinet som pdf.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s