Bo i koja – skryt på Facebook

En ny typ av turism är på frammarsch – att turista där man inte riktigt känner sig hemma. Anledning? Ha något kul att berätta på sociala medier.

Kolarbyn söker ny entreprenörTvärsnytt uppmärksammar idag trenden genom ett reportage där bland andra Henrik Wester, Turismchef, Västmanlands Kommuner och Landsting medverkar.

Kolarbyn i Västmanland är ett av Sveriges många naturnära boenden. På anläggningen får man bo i en koja, laga sin egen frukost och gå på utedass. Det finns varken eller eller wifi, ändå har anläggningen 1200 gästnätter per år.

– Jag tror att det är just det här enkla man är ute efter, säger Andreas Ahlsén som driver Kolarbyn. Till vardags sitter man framför en dator ocgh vardagen är inrutad med barn som ska till dagis och så. Det där vill man komma ifrån och uppleva lugn och natur.

Den här typen av turism är på frammarsch. Man vill turista där man inte riktigt känner sig hemma. När vi blir mindre vana vid att vara i skog och natur, får vi en större vilja att betala för den den typen av tjänster där vi guidas runt på en skogspromenad.

– Vi vill att någon visar oss var till exempel djuren eller svampen finns, säger Henrik Wester på VKL. Det räcker inte längre med ett boende, man måste få någon form av upplevelse med sig från semester.

Se reportaget.
Aktuell pressrelease med mer fakta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s