VisitSweden hörs inte i Europa -en intressant rapport

När resultatet av VisitSwedens digitala strategi jämförs med 45 europeiska systerorganisationer är Sverige mer eller mindre osynligt, enligt Digital Tourism Think Tank.

SkrietDeras rapport The European NTO digital benchmark är en sammanställning av europeiska turistorganisationers digitala ansträngningar, men Visit Sweden nämns inte alls medan Visit Norway och Visit Finland får beröm.

Visit Norways kampanj Skriket omnämns för en fantastisk mix av innehåll. Och Visit Norways Facebookssida lyfts fram för ett högt engagemang hos besökarna. Både Visit Norway och Visit Finland är två av få turistorganisationer som arbetar med responsiv webbdesign, där hemsidan anpassar sig efter vilken plattform besökaren använder.

När det handlar innehållet på organisationernas webbplatser lyfts Österrikes, Tysklands och Grönlands organisationer fram som förebilder.

Det österrikiska turistrådets webbplats är övertygande mot sin målgrupp eftersom de:
* Använder klara och empatiska bilder
* Visar vad som gör Österrike annorlunda
* Låter besökaren lära
* Har många interaktiva funktioner som kartor
* Länkar till inspirerande videos
* Gör innehållet lätt att dela ut på sociala medier

När rapporten listar turistorganisationernas Facebookssidor utifrån fans hamnar Sverige i slutet på listan på fjortonde plats. Visit Swedens omtalade Twitter-konto tar sig inte ens in på tio-i-topp-listan i sammanställningen.

Källa: Travel News

2 responses to “VisitSweden hörs inte i Europa -en intressant rapport

  1. Läser man vilken metod de använt känns den väldigt snäv. En månad är det som gäller, mars 2013. Om vi tänker in att det åtm i Sverige kanske är den månad där det sker minst destinationsmarknadsföring: vintersäsongen på väg att sluta, sportloven över och i princip är påsken redan gjord respektive att sommarsäsongens marknadsföring precis brukar starta så känns det faktiskt lite snett. Fr a då Sverige valt en väldigt annorlunda väg många gånger.

    • Du har helt klart en poäng. Anledningen till att vi la upp artikeln är främst för att undersökningen och dess olika fokusområden är intressanta utifrån ett utvecklingsperspektiv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s