World Travel Market -blottlägger två utmaningar

Just nu pågår den årliga mässan World Travel Market i London. Mässan har nästan 5000 utställare och över 50 000 besökare. Dessutom erbjuds ca 100 lärorika och intressanta seminarier om t ex TripAdvisor, nya trender, hållbarhetssystem och sociala media.

WTM2013Åsa Stanaway är på plats för att sälja in våra produkter till researrangörer på den brittiska marknaden. Vi delar ett bord i VisitSwedens monter med Värmland. Vi inleder våra möten med att använda oss av det gemensamma magasinet ”In the middle of Scandinavia” som vi tagit fram i en samverkansgrupp bestående av Region Gävleborg, Västmanland, Örebro Län, Värmland och norska Hedmark. Samarbetet fungerar utmärkt och vi märker att researrangörerna uppskattar att vi tillsammans kan erbjuda ett lite större område med ett bra utbud av produkter av hög kvalitet.

Under mässans första dag hade vi sex förbokade halvtimmesmöten och fick ungefär lika många spontana möten. Intresset från arrangörerna är stort, men flera uttrycker att de upplever följande problem på den svenska marknaden:
* Det är svårt att hitta aktörer som är villiga att stå som avsändare och jobba med underleverantörer; arrangören vill ha en kontaktperson.
* Det finns många intressanta produkter som inte kan säljas för det är för komplicerat att ta sig dit – man efterfrågar aktörer som erbjuder transfers till sina anläggningar/aktiviteter.

Vad kan vi göra för att hitta lösningar som fungerar för researrangörerna, innebär kvalitet för kunden och blir hållbart för produktägaren?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s