Sveriges nya globala identitet är här

En kärna med flaggan, en ordbild både på svenska och lokalt språk, samt ett eget typsnitt.  Så lyder Söderhavets recept på Sveriges nya globala varumärkesidentitet.

Sveriges nya identitet– Sveriges arbete med nation branding har sedan länge baserats på kommunikationsplattformer. Vad vi har saknat har varit en gemensam visuell identitet att förankra kommunikationen i, säger Frida Roberts, kommunikationsansvarig på Svenska Institutet, SI.

Söderhavets cd Mattias Svensson uppger att man undersökte alltifrån kronor och kors till abstrakta symboler, men att man hela tiden kom tillbaka till flaggan.

– Vi inser att det kan uppfattas defensivt att använda en så självklar symbol som identitetsgrund, men jag är stolt över att vi gjorde det – flaggan kommer att vara precis lika relevant om 20 år som den är idag, säger han.

Söderhavet uppger också att ordet ”Sverige” utgör landets primära ordbild i kombination med en lokal översättning av namnet. Det var just därför man valde att använda Sverige och inte Sweden.

– Varje gång vi använder ”Sverige” har vi möjligheten att berätta något om oss själva för resten av omvärlden, säger Joakim Norén, Brand Director på Svenska Institutet, SI i en kommentar.

Den tredje identitetsbäraren består av ett särskilt typsnitt ”Sweden Sans”, men det ska endast användas ihop med Sveriges identitet.

– Vi började med att leta efter typsnitt som har rena skandinaviska linjer, men när vi insåg vad licenskostnaden för ett så omfattande projekt som detta skulle landa på, kände vi att det skulle bli både billigare och roligare att ta fram ett eget, säger Jesper Robinell, Design Director på Söderhavet i en kommentar.

Den nya identiteten har tagits fram uppdrag av Nämnden för Sverigefrämjande i Utlandet, NSU.
Den består av fem organisationer med mandat att främja Sverige i utlandet – Business Sweden, Svenska Institutet, UD:s enhet för press, information och kommunikation och näringsdepartementets enhet för entreprenörskap.

Sverige får ny sajt
I arbetet har det också ingått att ta fram en ny sajt – http://www.sweden.se.

– Med nya sweden.se vill vi förmedla en aktuell och relevant bild av Sverige. Den nya sidan har en helt ny design, teknik och struktur som förhoppningsvis ska göra det enklare och trevligare att hitta fakta om Sverige, säger Per Gårdehall, webbmaster och projektledare på Svenska institutet i en kommentar.

Läs artikeln i sin helhet och om den nya identiteten på www.resume.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s