400 Londonfoodies lagar svensk mat i marknadsföringssatsning

2 000 ostron, musslor och havskräftor från Västkusten och vin från Skåne är några av de råvaror som ska väcka nyfikenheten hos 400 matintresserade britter. På torsdag, fredag och lördag ska de få lära sig att baka och laga mat tillsammans med svenska kockar. Matlagningen leds av två brittiska tv-profiler i en matstudio i London och målet är en bred spridning i sociala medier och brittiska tidningar, radio och tv.

Try Swedish -LondonResandet till Sverige ökar och allt fler vill ägna sig åt kulinariska upplevelser. För att öka nyfikenheten på måltidsupplevelser i Sverige ännu mera arrangerar VisitSweden mateventet ”Try Swedish in London” i matlagningsstudion Aveqia på torsdag, fredag och lördag. 400 matintresserade britter har anmält sig för att tillreda svenska råvaror tillsammans med några svenska kockar. Eventet är en del av TV4-samarbetet Mitt Kök, som nu för första gången arrangeras utomlands.

Den brittiska journalisten och matprogramledaren Gizzi Erskine och vinnaren av BBC-programmet The Great British Bake Off, Edd Kimber, ska tillsammans med den svenske matprofilen Jens Dolk lotsa deltagarna genom smaker från Skåne, Västsverige och Jämtland.

Och det är spridning i sociala och traditionella medier som är navet i satsningen. Instagram, Twitter och Facebook kommer att användas flitigt av både VisitSweden, eventvärdarna, kockarna och andra medverkande. Bara Gizzi Erskine och Edd Kimber har sammanlagt 77 000 följare på Twitter. Bland de matlagande deltagarna finns brittiska journalister, bland annat från BBC och The Telegraph, och flera inflytelserika matbloggare. Parallellt pågår en tävling om bästa matbild med taggen #tryswedish. Senare följer VisitSweden upp med pressresor till Sverige för att låta utvalda journalister uppleva destinationerna och den svenska maten på riktigt.

– Efter några års bearbetning i Storbritannien kan vi se att intresset för svensk mat har ökat kraftigt i Londonområdet, och vi hoppas att det leder till en ökad nyfikenhet att också besöka Sverige, säger Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden. Med mateventet vill vi väcka smaklust och nyfikenhet hos ännu fler britter.

Satsningen är en del av den Sverigemarknadsföring som VisitSweden gör på uppdrag av regeringen mot visionen Sverige – det nya matlandet. Try Swedish är ett kommunikationskoncept för marknadsföringen för Sverige som matland och en öppen inbjudan till världens alla matälskare att upptäcka och provsmaka Sveriges matkultur och livsstil.

För mer information om Try Swedish i London: http://london.tryswedish.com/
Följ inlägg om eventet på Twitter: https://twitter.com/TrySwedish, följ #tryswedish på Twitter och Instagram eller gilla Try Swedish på Facebook.

För ytterligare information, kontakta
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900

Sofia Kinberg, landschef Storbritannien på VisitSweden, sofia.kinberg@visitsweden.com, tel +44 7900 184 643

Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s