Det vilda Bergslagen lockade Swarovski

I september besökte Swarovski, världsledande tillverkare av optik, den svenska vildmarken. I fem dagar reste gruppen bestående av 20 företagsledare och inbjudna journalister, filmare och bloggare runt i Bergslagen. Vilda vargar och professionella natur- och vildmarksguider var tunga skäl till att resan gick till Sverige.

WildSweden -optikSwarovski optik från Österrike är världsberömd bland fågelskådare, jägare och naturvänner för kikare, sikten och optik av högsta kvalitet. Ett renommé som dessutom medvetet knyts ihop med ett aktivt engagemang för natur och miljö. Företagets rundresa i Bergslagen med namnet ”en upptäcktsresa till hjärtat av den svenska vildmarken” var en del i det arbetet. Gruppen, som kom från Österrike, flera europeiska länder och USA, bestod av en handfull företrädare för Swarovski Optik tillsammans med 15 inbjudna journalister, filmare, bloggare och återförsäljare.

Svenska värdar för besöket, som totalt omsatte flera hundratusen svenska kronor, var ekoturismarrangören WildSweden tillsammans med STF Kolarbyn/Eco-lodge och guider från Birdsafarisweden. Rundresans fokus, som även inkluderade övernattningar i Kolarbyn, en tältcamp från Fjällräven och boende på Schenströmska Herrgården, var skogsvandringar, fågelskådning, möten med älgar och inte minst en vargsafari med Grimsö forskningsstation som utgångspunkt.

Efter besöket summerade Carina Schiestl-Swarovski, ordförande för företagets styrelse, sina intryck på följande vis:
– Den orörda naturens skönhet och tystnad med sina gammelskogar och oräkneliga sjöar, blev tillsammans med boende och WildSwedens guidningar helt unika upplevelser för oss och våra gäster. Att under dagen kunna plocka bär och samtidigt få se tjäder, storlom och vackra trollsländor, överträffades bara av kvällens otaliga älgmöten och den obeskrivliga känslan när vargflockens yl hördes under nattens stjärnor.

– Det är nästan osannolikt att sådana fantastiska vildmarksupplevelser kan nås så enkelt från i stort sett hela Europa.

I dagarna antar riksdagen regeringens rovdjursproposition och Tom Arnbom rovdjursexpert på Världsnaturfonden WWF kommenterar besöket från Swarovski på följande vis:

– Swarovskis rundresa i Bergslagen med vargen som en av huvudattraktionerna visar tydligt på möjligheterna att både skapa jobb och exportintäkter kring våra rovdjur. Resans viktigaste resultat ser vi dessutom först om ett par år, när olika reportage, artiklar och TV-inslag från gruppens journalister, filmare och bloggare har publicerats runt om i världen. Det är därför tragiskt att den här dimensionen inte tas på allvar i regeringens rovdjursproposition. Där är det istället problemen, och inte möjligheterna, som hamnar i centrum.

– Journalister och naturfilmare på engelska BBC, som har besökt Sverige, kan inte förstå varför Sverige inte på allvar utnyttjar rovdjursturismens och viltskådningens möjligheter till ekonomisk utveckling på landsbygden. Världsnaturfonden WWF anslår därför nu ett bidrag till Ekoturismföreningens arbete med Wild Vision 2020 – en strategi för svenska naturupplevelser. Det behövs mer fakta om safariturismens möjligheter och förslag på vad som krävs för att branschen ska fortsätta att utvecklas framgångsrikt.

Pressmeddelandet finns i sin helhet på ekoturism.org.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s