Naturturismen omsätter miljarder

Nyligen presenterade forskningsinstitutet ETOUR en unik kartläggning av svensk naturturism. Trots en strikt definition av begreppet visar studien att naturturism omsätter flera miljarder, har en tydlig tillväxtpotential, och består av företag som vill erbjuda naturupplevelser och bidra till en hållbar lokal utveckling.

imageETOUR uppskattar att svensk naturturism omsätter 3,6 miljarder kronor och att det är en bransch med framtiden för sig.
– Resultaten pekar mot att det är troligt att naturturismbranschen växer i framtiden. 37 procent av företagen anser att de är i en tillväxtfas, och bara åtta procent att de är på tillbakagång, säger Peter Fredman som är professor i naturturism vid Etour.

Några av de viktigaste slutsatserna
* Boende och naturguidningar är de främsta affärsverksamheterna och bland olika aktiviteter sticker sportfiske, kajak/kanot, forsränning och vilt- och fågelskådning ut som de viktigaste för omsättningen.

* Sommarmånaderna augusti, juli och juni är de viktigaste under året och privatresenärer är den största kundgruppen. Bland utländska besökare dominerar tyskar följt av danskar, holländare och norrmän.

* Merparten av företagen arbetar på annans mark (privat eller offentlig) och över 85 procent av företagen anser att allemansrätten är viktig eller mycket viktig för företaget. Närmare 55 procent anser att överenskommelser med markägaren är viktig eller mycket viktig.

* Skog, sjöar och vattendrag är de viktigaste naturtyperna för naturbaserad turism och här är faktorer som vacker och storslagen natur, tystnad och tillgång på vilt de viktigaste faktorerna. Bland djurarter uppges fisk för sportfiske, fåglar och älgar vara de värdefullaste.

* Få företag uppger att man bedriver naturturism i eller i närheten av någon av Sveriges 29 nationalparker, och av dessa använder bara en tredjedel nationalparken i sin marknadsföring. Däremot anger nästan hälften av företagen att skyddad natur, som tusentals naturreservat, är viktig eller mycket viktig för verksamheten.

* 70 procent tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att bidra till en hållbar utveckling och vanligast är att man använder någon märkning eller certifiering som Naturens Bästa och Green Key.

* Runt hälften av företagen svarar att samverkan med andra företag inom naturbaserad turism och besöksnäringen är viktig eller mycket viktig. Bland nationella organisationer och branschföreträdare är samarbete med Ekoturismföreningen det vanligaste alternativet följt av LRF och Svenska Turistföreningen.

Läs mer på ekoturism.org.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s