Premiär för Sveriges nya yrkeskategori

De är hemliga gäster på ett uppdrag. Att certifiera upplevelser så att gästerna kan få sina förväntningar uppfyllda eller – ännu hellre – överträffade. Förra veckan var det dags för de första besöken hos företagen som bestämt sig.

Swedish Welcome -logoNu kör vi den svenska modellen
Med stor hjälp och delade erfarenheter från de världsledande kvalitetssystemen i Nya Zeeland och Skottland och i brett samarbete med svensk turismnäring har Swedish Welcome skapat en unik svensk certifiering som kombinerar kvalitet och hållbar utveckling.

– Tillsammans med svenska turismverksamheter, destinationer, Det Naturliga Steget och andra goda samarbetspartners har Swedish Welcome skräddarsytts för svensk turism, menar VD Jonas Oldmark.

– Vi har fått ta del av kriterier för KRAV, Svanen, Naturens Bästa och många andra, berättar rådgivaren Cecilia Hed Malmström.

– Nu känns det otroligt roligt att få komma ut och möta inspirerande människor i deras verksamheter.

Hemliga gästerna ute på sina första rådgivningsbesök
Cecilia är en av sex rådgivare som rekryterades genom en uppmärksammad kampanj på Facebook. Många sökte. Sex personer anställdes. Arbetsbeskrivningen kan sammanfattas ”professionell gäst”. Fyllda av entusiasm och förväntan efter flera månader av intensiv träning har rådgivarna nu kastat sig ut i verkligheten hos svenska turismverksamheter.

Det är kvaliteten på gästens upplevelse som ska säkras. Genom hemliga och bokade besök i verkligheten hos svenska turistföretagare bedömer Cecilia och de andra rådgivarna hur bra medlemsverksamheterna är inom ett hundratal områden. Det handlar om allt från gästbemötande och frukostinnehåll till minskad vattenförbrukning och smarta energilösningar.

Konkret individuell vägledning i vad som kan prioriteras för att skapa ännu bättre gästupplevelser, ökad lönsamhet och en hållbar utveckling är också en viktig del av rådgivarnas arbete. Allt för att hjälpa gästerna att hitta upplevelser som matchar eller överträffar förväntningarna. Därför visas resultaten av bedömningen också upp, både hos turistverksamheten och på swedishwelcome.se.

– Nu är både gästen och en hållbar utveckling i fokus och inte bara i ord utan också i handling, menar Jonas Oldmark.

– Tillsammans har vi skapat någonting världsunikt. På riktigt.

För mer information, kontakta:
Jonas Oldmark, VD, Swedish Welcome
Epost: jonas.oldmark(a)swedishwelcome.se
Telefon: +46-70 855 73 11

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s