670 000 jägare turistar i Europa

En veckas älgjakt för 70 000 kronor eller en guidad tur med vargspårning för 20 000. Jakt- och viltturismen är på frammarsch i Sverige. De internationella turisterna är beredda att betala bra för upplevelser i det vilda.

Kolarbyn652011 fanns strax över 1 100 turistföretag i Sverige som erbjöd jakt i sin verksamhet, visar siffror från LRF. Det har inte gjorts någon ny undersökning sedan dess, men den allmänna uppfattningen hos samtliga branschkännare Besöksliv har talat med är att omsättningen inom jakt- och viltturismen ökar.

– Det är en stark internationell trend som vi ser. Den klassiska bilden är tyskar som vill se älg, men i dag är det mycket mer än så. Det finns engelsmän som flyger till Sverige för att med svensk guide skåda och fotografera fjärilar. En guidad tur med spårning kan lätt inbringa 15 000–20 000 kronor. Kunderna kanske inte ens får se något rovdjur men är nöjda ändå, säger Ulf Lovén på Ekoturismföreningen, som tagit initiativ till att en nationell strategi för viltturism ska utarbetas: Wild Vision Sweden 2020.

Håkan Gyllbring, jaktturismrådgivare på Hushållningssällskapet, säger att det finns runt 670 000 
jägare i Europa som regelbundet reser utomlands för att jaga.

– De här jägarna spenderade för några år sedan runt två miljarder euro på jakten. Det är en otroligt intressant marknad och vi måste ta höjd för att så många som möjligt kommer till oss.

Att ströva fram i de bär- och viltrika skogarna vid Polcirkeln i Tornedalen ter sig för många lika exotiskt som att jaga buffel i Zimbabwe eller Namibia, konstaterar Håkan Gyllbring.

– Inga gäster tycker att det är roligt att sitta stilla och frysa i ett jakttorn. Vi jobbade alltid med guideledda arrangemang, där det hela tiden hände saker. Det är superviktigt att vara engagerad. Våra kunder finns på en internationell marknad och det innebär att vi får fajtas mot företag i Afrika och Nordamerika. Vi har en fantastisk destination sett ur ett jaktperspektiv. Trots att det är långa avstånd är det ingenting jämförelsevis med att till exempel jaga bergsgetter i Kazakstan. Det går i regel att köra bil fram till jaktmarkerna och vi kan erbjuda bra boende och service.

Både Håkan Gyllbring och Ann Larsson, projektledare på LRF i Jämtland, trycker hårt på vikten av att företagarna tar ansvar för miljön de verkar i. Utan vilt – inga turister.

– Det gäller att arbeta för hållbarheten. Att tänka på naturslitage, på att inte överjaga markerna och på att ha tydliga regler för vad som gäller. Är det dåligt med ripa kan staten blåsa av och säga att det inte blir någon ripjakt nästa år, eftersom kullarna varit så små. Det innebär att entreprenörerna inte får gäster, säger Ann Larsson, som ser stor potential för skådningsturismen.

– Det främsta behöver inte vara att fälla en massa djur, utan att få en naturupplevelse. Det går att jaga även med kamera.

Mer om jaktturism finns att läsa på hemsidan för det numera avslutade projektet North Hunt, som delfinansierades av länsstyrelserna i Norrbotten och 
Västerbotten och involverade myndigheter, näringsliv och forskningsinstitut (däribland SLU) från Sverige, Finland, Island, Skottland och Kanada: www.north-hunt.org/se/.

Läs hela artikeln på besoksliv.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s