Sveriges mat allt hetare utomlands

Sverige har tagit plats som matdestination på världskartan och uppmärksamheten för mat och måltidsupplevelser i Sverige har ökat i internationella medier. Svenskarnas hälsosamma livsstil, smakrika råvaror, innovativa kockar och nyskapande restauranger har bidragit till att allt fler matintresserade nu vänder blickarna norrut.

VisitSweden -svensk matMat är en viktig ingrediens i utländska resenärers upplevelse av Sverige. Nästan 40 procent av resenärerna i VisitSwedens målgrupp vill ägna sig åt kulinariska upplevelser under ett Sverigebesök. Genuin svensk mat och lokal matkultur, som ostkaka, ostron eller ekologisk gårdsgris, står högst i kurs.

Enligt VisitSweden, som ansvarar för den internationella kommunikationen av Sverige som matdestination, har uppmärksamheten för mat och måltidsupplevelser i Sverige ökat kraftigt sedan 2011. Internationella medier i 12 länder har under tre år skrivit drygt 2 000 matartiklar om Sverige.

Att Sverige får uppmärksamhet genom framstående svenska kockar, nyskapande restauranger och rena genuina råvaror skapar internationell nyfikenhet. Nyligen har två svenska restauranger rankats på listan World´s 50 Best Restaurants, 13 restauranger i Sverige har nu stjärnor i Guide Michelin och Sveriges kockar efterfrågas allt mer på internationella scener.

Under Bocuse d´Or Europe är det svenska inslaget starkt och tävlingsdeltagarna kommer att laga mat med svenska råvaror. Tillsammans med Stockholm Visitors Board, Gastronomi Sverige, Stockholmsmässan och Svenska institutet har VisitSweden bjudit in ett hundratal inflytelserika matskribenter från hela världen för att de ska sprida sin bild av Sverige, Stockholm och det svenska köket.

– Att Bocuse d´Or nu arrangeras i Sverige är ett kvitto på att vi har blivit ett matland att räkna med och allt fler blir nyfikna på att ta del av våra måltidsupplevelser och svenska råvaror på plats. Utländska besökare spenderar redan nu 38 miljarder kronor på restauranger, caféer och livsmedelsinköp här, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s