Det går INTE att tjäna pengar utan digital närvaro

Pia Axelsson deltog på Travel News Studio Digital den 9 juni, där bland andra Urban Lindstedt (redaktör Travel News), Adam Chrigström (Ungdomsbarometern) och Christina Ericsson (Vice President Global Digital Sales SAS) förläste.

Travel News -konferens 9 juniMycket intressanta saker avhandlades och det konstaterades att ett paradigmskifte är på väg. Orsaken är att de som var ”digital natives” för några år sedan, nu blivit vuxna och tar den digitala världen för given. The Internet of things kommer också att utvecklas snabbt d.v.s. att allt fler saker blir datoriserade och man använder sig av mikrochip även inom t.ex. lantbruk.

Even Heggernes (AirBnB:s chef för Norden samt Storbritanninen och Irland) berättade om det snabbväxande reseuthyrningsföretaget AirBnB. AirBnB finns nu i 192 länder och 1 miljon gäster per månad hyr övernattning genom dem.

Urban Lindstedt belyste att en digital mobilanpassning hos företag öppnar upp för nya aktörer med responsiva kanaler att ta över på marknaden. Position kommer att bli hårdvaluta, d.v.s. att företag kan använda sig av strategisk marknadsföring genom att de vet var sina kunder befinner sig. Detta möjliggörs av Google Maps och Ibeacon. Reklamtröttheten börjar också bli stor, därför bör användarna belönas efter insats s.k. Gamification. En annan väldigt viktig aspekt för den digitala framtiden är avskaffandet av Roaming december 2015 och det öppnar upp för ett ännu mer utbrett mobilanvändande när man reser utomlands.

Hur gör man då för att nå den yngre målgruppen? Adam Chrigström från Ungdomsbarometern lyfte några punkter för detta. Det blir svårt att nå den målgruppen genom reklam (många ungdomar väljer t.ex. det reklamfria Spotify Premium).  En av sätten att nå ungdomarna är genom att skapa delbara upplevelser.  Dessa upplevelser ska väcka känslor eller hjälpa individen att visa sin identitet/ideal genom att dela upplevelsen vidare. Så det är viktigt att komma ihåg vad din målgrupp vill signalera och anpassa delbara upplevelser utifrån det.

Som slutkläm konstaterade Urban Lindstedt: det går INTE att tjäna pengar utan digital närvaro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s