Ekoturism i vårbudgeten

Finansmarknads- och konsumentministern Per Bolund gästade nyligen Visitas stämma. Där presenterade han regeringens politik med förhoppningar om bibehållen restaurangmoms, hållbarhet som röd tråd, mer skyddad natur, satsningar på tåg, exponering av Sverige på nya tillväxtmarknader och marknadsföring av natur- och ekoturism.

Per Bolund, en av Miljöpartiets sex ministrar, var inbjuden till Visitas föreningsstämma i slutet av april. Hans tal präglades av ett anslag om hållbarhet kring en av Sveriges största näringar, som omsätter 284 miljarder, genererar ett exportvärde på 106 miljarder och levererar 173 000 jobb – varje år i hela landet.

– Jag som miljöpartist och en av de första gröna ministrarna i Sverige tycker att det är väldigt bra att turismen, som bygger på konsumtion av tjänster, innebär att vi kan ta nya steg mot ett hållbart samhälle. Tjänster som exempelvis spaupplevelser, campingvistelser, skidåkning och restaurangbesök, eller något som jag särskilt brinner för – ekoturism, kan utgöra viktiga delar för en mer hållbar konsumtion, menade Per Bolund.

I regeringens förslag till vårbudget ingår en höjning av anslaget till VisitSweden, som bland annat ska öka exponeringen av Sverige på nya tillväxtmarknader, men även marknadsföring av nya tematiska områden där hållbar natur- och ekoturism på landsbygden ingår.

– Vi gör nu en tydlig satsning på besöksnäringen genom ett ökat anslag till VisitSweden, som är tänkt att inriktas på att marknadsföra Sverige bättre. Jag har ju själv erfarenhet av fantastiska upplevelser i svensk natur, och jag vill att fler människor ska få ta del av detta. Här handlar det bland annat om att visa upp Sverige på några av världens största och snabbaste växande marknader som Kina och Indien.

– Pengarna kommer också att användas för att främja det som jag tror är ett av turismens snabbaste växande segment. Nämligen natur- och ekoturism, det vill säga en turism som rör sig inom hållbarhetens område, förklarade Per Bolund.

Läs hela artikeln på ekoturism.org.

One response to “Ekoturism i vårbudgeten

  1. Tänk om satsningen också innehåller momssänkning på natur- och ekoturismupplevelser?
    Det vore det absolut bästa för en tuff bransch som ska locka hit turister från hela världen, men har det högsta momstrycket av alla. Ingen sk. turistmoms här inte…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s