Nyttan med och nödvändigheten av att arbeta tillsammans är avgörande

Den svenska besöksnäringens aktörer har tagit fram en gemensam strategi för hur man skall få turismen att fortsätta växa. En del i detta är den pågående Sverigeturné som hade sitt andra stopp i Västerås den 22 maj. Då arrangerade Västmanlands Kommuner och Landsting, seminariet ”Besöksnäringen – en del av regionens framtid”. Budskapet är att arbeta tillsammans mot samma mål.

Svensk Turism -film_edited

Största tjänsteexportnäringen
Svensk besöksnäring är en växande bransch och Sveriges största tjänsteexportnäring med ett värde av 106 miljarder kronor. Med den inhemska besöksnäringen rör det sig om 284 miljarder kronor som sysselsätter 173 000 personer. Magnus Nilsson, ordförande Svensk Turism, kommenterade den film som de tagit fram och som visades för att lyfta potentialen inom besöksnäringen.

– Detta är idag en basnäring som finns redan nu, fastslog Magnus Nilsson. Med filmen vill vi ge argument och siffror som stöd för er, det är här ute i regionerna som kraften finns.

Från torghandel till industri
– Vi ska inte jobba hårdare med olönsamma produkter, utan smartare så att de blir lönsamma. Vi måste bli mer ifrågasättande, var Henrik Westers, turismchef VKL, budskap.

VKL följer den nationella visionen om att dubbla omsättningen från 2010 till 2020, men det ska ske på ett hållbart sätt. Det får inte bara vara drift av en verksamhet som förbrukar, det är en viktig dimension av det hela och en utmaning i sig. Även samordningen utmanar; att jämka en näring som består av sommaröppna kaféer till hela köpcenter. Många är små med en mycket liten omsättning, exempelvis jordbruk som hyr ut boende.

– Samtidigt gör det att det bara behövs små steg för att skapa stora förändringar, framhåller Henrik. Tillväxt och lönsamhet, det är den stora utmaningen, för utan lönsamhet blir det ingen tillväxt. Det gäller att skapa affärsnätverk och försäljning för att göra affärer tillsammans, att paketera erbjudandet.

Det låter enkelt i teorin, men hur ska uppgörelserna se ut, vem får vilken del? Hur sätts ett paketpris?

– Vi måste utvecklas från torghandel till industri, både vad gäller boende, upplevelse och transport, menar Henrik. Att presentera enskilda erbjudanden på nätet är inte lösningen, kunden har inte kunskapen om hur det kan kombineras. Vi är fortfarande inne i ett torghandelstänk – vi ställer oss bredvid andra som säljer och hoppas på affärer – men vi har inte förstått kundens tänk. Nätet är ingen torghandel.

Henrik betonar vikten av att organisera sig så att andra – media, återförsäljare, leverantörer – ser oss som tillgängliga, att de ser att vi har ett erbjudande som de kan föra vidare.

Läs artikeln i sin helhet.

Presentationer och filmer från seminariet
Nationella organisationer
Turismfunktionen vid VKL
Västerås Convention Bureau
Färnas Hjärta B&B
* Filmen om Svensk besöksnäring
* Filmen om Den globala resenären
* Filmen Swedish moments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s