Morgondagens resenär låter Sociala Medier bestämma innehållet på semestern

Turismfunktionen kör PR-drive för att lyfta länets attraktioner.
Den regionala turismorganisationen marknadsför länets attraktioner i en nytänkande PR-kampanj. En kampanj som sätter de små, enskilda upplevelserna i fokus. Att ta reda på information och boka resor online blir allt vanligare och potentiella kunder finns på sociala medier. Läs mer om kampanjen nedan och engagera era läsare/lyssnare i att ta del av möjligheterna att rösta fram Västmanlands mest intressanta upplevelser!

Att våga släppa kontrollen – det kan man kalla äventyrare
Jeroen Wams kommer från Holland och i sommar ska han på semester till Västmanland. Jeroen är en riktig äventyrare – han vågar nämligen släppa kontrollen helt och låta folk över hela världen bestämma vad han ska göra på sin semester.Jeroen Bild2

Som bekant blir vi idag överösta med budskap och våra valmöjligheter blir allt fler. Det kan förstås vara positivt, men allt för många val kan också upplevas som stressande. Semester ska handla om avkoppling, nya upplevelser och spännande erfarenheter. Kommer vi i en värld där vi blir överösta med budskap och tvingas fatta stora som små beslut varje dag vilja planera vårt resande på ett annat sätt i framtiden? Stressrelaterade sjukdomar och depressioner ökar lavinartat i västvärlden – så vem vet – detta kanske är framtidens turism!

Världen styr!
Åter till äventyraren Jeroen. Under sommaren kommer människor över hela världen kunna rösta på 88 olika upplevelser och Jeroen lovar att prova på de spännande turer och galna upptåg som röstas fram som favoriter. När röstningen är avslutad kommer denne modige man utrusta sig med Go-Pro kamera på huvudet och selfie-stick i handen och ge sig ut på en spännande resa runt Västmanland. Under hans tid i Sverige kan du följa hans äventyr genom filmklipp, livestreaming och chatt.

Vad gör man i Västmanland?
Bland de 88 alternativen finns ett stort antal upplevelser att välja mellan. Allt från historiska turer vid t ex Sala Silvergruva, Anundshög, Engelsbergs Bruk och Arboga Medeltidsstad, till adrenalinfyllda aktiviteter som grottkrypning, wake boarding och RIB-båt. Utöver alla västmanländska erbjudanden finns en rad mer generellt svenska galenskaper som att infiltrera en surströmmingsskiva, göra sig en kaviarmacka eller åka med en raggare till gatuköket för att äta tunnbrödsrulle.

Citat
Jeroen Wams, Resenär och äventyrare: ”Det här är en jätterolig idé och jag är glad att just jag får möjligheten att låta världen bestämma vad jag gör på semestern. Jag är öppen för alla förslag – jag kan till och med äta mask om det krävs, men ni kanske inte gör sånt i Sverige?”

Pia Axelsson, Digital Manager VKL: ”Vi genomför denna kampanj med mycket kort varsel och små medel. Vi tror att digitala kanaler erbjuder en spännande framtid där crowd sourcing och interaktiv delaktighet innebär att små men viktiga företag som erbjuder hållbara produkter kommer att få helt nya möjligheter att nå ut på en global marknad.”

Åsa Stanaway, Internationell Säljchef VKL: ”Det är ofta de små upplevelseföretagen som utgör reseanledningarna och därför är detta nya och udda sätt att nå ut särskilt spännande. Här kan alla oavsett storlek presenteras på ett annorlunda och roligt sätt. Vi hoppas på ett stort engagemang från västmanlänningar och även på att folk från länder över hela världen är med och röstar fram de mest intressanta upplevelserna. ”

Henrik Wester, Turistchef VKL: ”Den regionala turismorganisationen på VKL har alltid arbetat för att de enskilda turismaktörerna ska utveckla produkter som kan säljas genom andra istället för att använda våra resurser på att marknadsföra länet som helhet. Vårt främsta mål är att öka försäljningen på den internationella marknaden, vilket även ger spinoff-effekter nationellt då allt fler västmanländska produkter även säljs via nationella kanaler. Genom denna kampanj kommer nästan hundra enskilda aktiviteter att lyftas fram, vilka alla på ett eller annat sätt stärker bilden av ett attraktivt Västmanland.”

Bilder
I Dropbox-länken nedan finner du bilder som representerar några av de valmöjligheter sociala medier har för Jeroens semester:
https://www.dropbox.com/sh/twnfw78pdxxzno4/AADBtbAI-_QlWh-bm1aGOmO_a?dl=0

Mer information
Mer information kan du få genom att följa Västmanland – The Essence of Sweden på Facebook. Där hittar du även en länk till webplatsen för röstning. Annars kan du gå direkt till sidan via denna länk:
http://vastmanland.se/sv/meet-jeroen/

Du kan även kontakta:
Åsa Stanaway, Internationell Säljchef VKL – Tel 021-397950 E-post: asa.stanaway@vkl.se
Pia Axelsson, Digital Manager VKL – Tel: 021-397957 E-post: pia.axelsson@vkl.se
Henrik Wester, Turismchef VKL – Tel: 021-397959 E-post: henrik.wester@vkl.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s