Pressmeddelande: Holländska äventyraren Jeroen har låtit Sociala Medier styra vad han gör på semestern – nu är han här!

* Holländsk turist låter folk rösta om vad han gör på semestern
* Reser runt i Västmanland 19-23 augusti
* Folk i över 30 länder har röstat
* Stort intresse i Sociala medier
* Väcker intresse för upplevelser i Västmanland – stora som små
* Kampanj arrangerad av turismfunktionen på Västmanlands Kommuner och Landsting med små medel
* Filmklipp läggs ut på http://vastmanland.se/sv/meet-jeroen /
* Resan kan följas på Västmanland – The Essence of Sweden på Facebook

P1060788Bakgrund
Under sommaren har människor över hela världen kunna rösta på 89 olika upplevelser och Jeroen har lovat att prova på de spännande turer och galna upptåg som röstas fram som favoriter. Jeroen anländer till Västmanland den 18 augusti och kommer att ägna fem dagar av sin semester åt att prova på de upplevelser som röstats fram. Röstningen har skett på en webbplats kopplad till Facebooksidan ”Västmanland – The Essence of Sweden.

Följ Jeroens resa 19-23 augusti
Jeroen kommer att ha en actionkamera på huvudet och selfie-stick i handen och ge sig ut på en spännande resa runt Västmanland. Under hans tid i Sverige kan du följa hans äventyr genom filmklipp som kommer att presenteras på Västmanland – The Essence of Sweden samt på webbplatsen http://vastmanland.se/sv/meet-jeroen/.

Resultat av omröstningen
Röster från 31 länder har kommit in. Flest röster har förstås kommit från Sverige, men även Nederländerna, USA och Storbritannien har röstat flitigt och vi har fått röster från så långväga platser som t ex Australien, Mongoliet, Qatar, Venezuela och Namibia. Länder vi fått röster från:
* Sverige
* Storbritannien
* Nederländerna
* USA
* Indien
* Thailand
* Australien
* Indonesien
* Nya Zeeland
* Norge
* Sri Lanka
* Ryssland
* Danmark
* Grekland
* Finland
* Brasilien
* Namibia
* Frankrike
* Venezuela
* Costa Rica
* Mongoliet
* Lettland
* Qatar
* Estland
* Indonesien
* Portugal
* Kina
* Tyskland
* Belgien
* Italien
* Spanien

Totalt har vi fått in 5040 röster. Alla 89 aktiviteter har fått röster och det har varit väldigt jämt mellan de mest populära upplevelserna. Så här såg röstantalet ut för de som hamnade på tio-i-topp-listan:
* Yummy in my tummy – Matsafari på Saluhallen Slakteriet, Västerås: 342 röster
* Don’t worry be happy – Kubbspel och våfflor på Happy Face Place, Västerås: 302 röster
* Strike Oil – Guidad tur på Oljeön i Ängelsberg, Fagersta: 134 röster
* Tango for two – Svensk fika på Elsa Anderssons Konditori, Norberg: 134 röster
* Gone Fishing – Fisketur arrangerad av Färnas Hjärta B&B, Skinnskatteberg: 134 röster
* Beaver & Breakfast – Bäversafari med kanot på Edens Garden B&B, Svartådalen, Sala: 121 röster
* Get those clothes off – Bastubad och aktiviteter i Kolarbyn Eco Lodge, Skinnskatteberg: 117 röster
* Wet and Wild Action – Bad på Kokpunkten actionbad, Västerås: 116 röster
* Do you Dare – Höghöjdsbanan vid Sala Silvergruva, Sala: 114 röster
* Tick it off the bucket list – övernattning i gruvsviten 155 meter under jord vid Sala Silvergruva, Sala: 111 röster

Citat
Jeroen Wams, Äventyrare och turist: ”Det ska bli så kul att få uppleva alla dessa spännande saker! Jag har följt omröstningen och även om jag ställer upp på vad som helst har jag förstås hoppats lite ”äta surströmming.”

Åsa Stanaway, Internationell säljchef VKL: ”Kampanjen har varit ett framgångsrikt och roligt sätt att visa det stora utbudet av västmanländska upplevelser. De turismentreprenörer som erbjuder dessa produkter har visat ett stort engagemang och de ser fram mot att välkomna Jeroen.”

Pia Axelsson, Digital Manager VKL: ”Vi genomför denna kampanj med mycket kort varsel och små medel. Vi tror att digitala kanaler erbjuder en spännande framtid där crowd sourcing och interaktiv delaktighet innebär att små men viktiga företag som erbjuder hållbara produkter kommer att få helt nya möjligheter att nå ut på en global marknad.”

Henrik Wester, Turistchef VKL: ”Den regionala turismorganisationen på VKL har alltid arbetat för att de enskilda turismaktörerna ska utveckla produkter som kan säljas genom andra istället för att använda våra resurser på att marknadsföra länet som helhet. Vårt främsta mål är att öka försäljningen på den internationella marknaden, vilket även ger spinoff-effekter nationellt då allt fler västmanländska produkter även säljs via nationella kanaler. Genom denna kampanj kommer nästan hundra enskilda aktiviteter att lyftas fram, vilka alla på ett eller annat sätt stärker bilden av ett attraktivt Västmanland.”

Kontakt:
Åsa Stanaway, Internationell Säljchef VKL – Tel 021-397950 E-post: asa.stanaway@vkl.se
Pia Axelsson, Digital Manager VKL – Tel: 021-397957 E-post: pia.axelsson@vkl.se
Henrik Wester, Turismchef VKL – Tel: 021-397959 E-post: henrik.wester@vkl.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s