Våra löften till gäst riskerar att tystna

Bristen på nationella politiska beslut och bristen på nationell samordning kring besöksnäringens utveckling hotar fortsatt drift av ett världsunikt utvecklingsarbete.  Över hela landet samlas de involverade företagen för att få staten att lyssna till budskapet ”läggs denna satsning ner kommer vi för många år framåt att förlora möjligheten till att i praktiken arbeta med en hållbar utveckling av besöksnäringen”.

Swedish Welcome -ceritfiering pågårVåra löften till gäst riskerar att tystna
Hållbar turism är framtiden. Fler och fler researrangörer, reseföretag, boende och upplevelser erbjuder hållbara semestrar, samtidigt blir hållbart resande allt viktigare. Vi som är medlemmar i Swedish Welcome sätter gästen i fokus. Inte bara i ord utan också i handling. Att vara certifierat via Swedish Welcome betyder att vi ger våra gäster ett tryggare val. Vi är turismverksamheter som jobbar hårt med kvalité och hållbar utveckling av våra verksamheter. Det är bra för gästerna, för verksamheten och för besöksnäringens framtid.
Med anledning av Tillväxtverkets strypta finansiering riskerar vi nu att våra löften till gästen kommer att tystna.

Vad betyder det att vara medlem i Swedish Welcome?
Kvalité och hållbarhet i praktiken, hur ser det ut? Det första steget är att medlemmarna får ett hemligt besök. Den hemliga rådgivaren ger feedback efter besöket i ett samtal som bland annat tar upp gästvänlighet, städning, tillgänglighet och ledarskap & styrning. Eftersom rådgivaren är en professionell gäst blir det lärorika samtal om hur man kan förbättra verksamheten. Exempel på praktiskt tillämpbara tips; annorlunda skyltning, användning av ekologiskt kaffe och tydlig sophantering. Ett boende fick t ex rådet att byta vattensamlare på sina kranar. Investeringen på 30 kronor per kran sänkte vattenförbrukningen med 40 procent. Dessutom ledde den till minskad mängd avloppsvatten och lägre uppvärmningskostnader för varmvatten.

Det andra steget är att medlemmen får en rapport med alla 86 punkter som har blivit bedömda. Rapporten beskriver resultat och möjligheterna till förbättringar. Detta hjälper verksamheten att prioritera, planera och budgetera. Man får helt enkelt en bättre koll på verksamheten och kan därmed öka lönsamheten. Dessutom ger det mervärden på andra sätt också. Man får en utmärkt möjlighet att involvera personalen i hållbarhetsarbetet.

Medlemmarna bildar tillsammans ett nätverk där man kan inspirera och motivera varandra. Swedish Welcome samlar oberoende statistik över medlemmarnas utveckling och kan visa var brister och förbättringsmöjligheter finns. Ett underlag som t ex användas av de regionala turismorganisationerna för att analysera ”sitt” område och initiera utvecklingsinsatser för en mer lönsam och hållbar besöksnäring.

Varför är det viktigt att Swedish Welcome finns?
Fler och fler gäster väljer boende och upplevelser som tar sitt ansvar när det gäller hållbarhet. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Swedish Welcome är unik i världen för att de hjälper turismverksamheter att leverara kvalité i kombination med hållbar utveckling. Swedish Welcome har utvecklat ett varumärke som har stor potential. Inte bara i Sverige men även utanför vårt land. Därför är det viktigt att politiker på alla nivåer; nationellt, regionalt och lokalt, förstår hur viktig en oberoende organisation som Swedish Welcome är för näringens framtid. Besöksnäringen växer snabbare än alla andra näringar och är större än jordbruks, skogsbruks och livsmedelsindustrin tillsammans.

Därför frågar vi dig som är politiker
Hur kan du agera för att skapa förutsättningar för en långsiktig drift av det system som har utvecklats av Swedish Welcome tillsammans med nationella och regionala organisationer samt många enskilda turismverksamheter?
Vi som har skrivit denna artikel är stolta över att vara medlemmar i Swedish Welcome i Västmanland. Vi är mycket nöjda med resultatet och ser fram emot en lysande framtid i Sveriges snabbast växande näring tillsammans med Swedish Welcome. Med anledning av Tillväxtverkets strypta finansiering riskerar vi att tappa den utveckling mot hållbar besöksnäring som vi påbörjat så framgångsrikt. Vi har idag redan många certifierade resmål som banar vägen och tillsammans med certifieringsorganet Swedish Welcome blir vi en stark aktör för resor och upplevelser med inriktning på hållbar besöksnäring. Det lockar den nya generationen resenärer.

Tiden är knapp och vi behöver ert stöd för att kunna driva verksamheten vidare efter årsskiftet. Kontakta oss för mer information och diskussion kring hur vi kan se till att denna viktiga och unika satsning kan drivas vidare på ett långsiktigt sätt.

Anitha Barrsätter – Fallängetorp
Diana Lennings – Rosenberggård rum och stuga
Johan Björkman – Kokpunkten Actionbadet
Catharina Hollaus-Barklund – Hem till Gården
Lena Carsall & Jan-Gunnar Berggren – Villa Englaro B&B Ängelsberg
Katarina Frost – Vallby Friluftsmuseum
Joyce Goes & Marnix Bijl – Färnas Hjärta B&B

Kontaktperson:
Marnix Bijl
marnix@farnashjarta.se
076 – 2625 387

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s