Samverkan och paketering. Det låter ju enkelt. Eller skitsvårt.

Det snackas ofta om att vi turismföretagare måste bli bättre på samverkan. Och att vi måste bli bättre på paketering. Samverkan låter ju både vettigt och enkelt. Men vad betyder det egentligen?

bloggbild_2_samverkan_paketering-465x540Och varför ska man paketera? Är det för att vara snäll mot sina kollegor i branschen? Vi ska kika på det precis nu.

Varför ska du paketera?
Paketering underlättar för kunden. Och det gör dessutom att du kan ta mer betalt. Hur då?

Jag brukar tänka att paketering är lite som att lägga ett pussel. För att göra det enkelt kan vi säga att ett resepussel består av fyra bitar:
* Aktivitet
* Boende
* Mat
* Transport

Kunden behöver ofta köpa mer än bara en av delarna. Aktiviteten är oftast själva reseanledningen. Och mat behöver de så klart. Dessutom behöver de någonstans att bo. Och så måste de kunna ta sig dit på ett enkelt sätt.

En kund som planerar en resa måste hitta pusselbitar som går att sätta ihop med varandra. Om du bara säljer en av bitarna så överlåter du till kunden att hitta de andra delarna på egen hand. Och hur enkelt är det? Särskilt om man aldrig har varit i din region tidigare.

DU kanske kan hjälpa dem att sätta ihop ett paket. En mer komplett resa. Du som vet vad det handlar om.

När du erbjuder en resa som innehåller flera av ingredienserna boende, mat, aktivitet och transport så underlättar vi för kunden.

Om du säljer en mer komplett resa så ökar chanserna att kunden väljer att boka just med dig. Dessutom kan du sätta ett högre pris eftersom kunden får en produkt som både innehåller mer och är mer attraktiv.

Det är vad paketering handlar om. Jag brukar kalla det för att skapa mer kompletta produkter. Och för att skapa kompletta produkter så kan vi behöva samverka med andra aktörer. Eller?

Vad är det för fel på samverkan?
Samverkan är ett fint ord. Men det är svårt att få till i verkligheten. Ska alla inblandade vara med och bestämma? Måste alla vara överens? Och ska alla vara med och dela på kakan? Det finns ett enklare sätt. Jag tänker då här…

Vad är det vi vill uppnå?
* Vi vill kunna erbjuda mer kompletta produkter.
* Vi vill att den som erbjuder boende också ska erbjuda passande aktiviteter.
* Vi vill att den som erbjuder aktiviteter ska paketera med boende, mat och transfer. Helst ska man kunna erbjuda en hel vecka med boende, mat och aktiviteter och dessutom hämta upp på flygplatsen.
* Och så vidare.

De flesta destinationsutvecklare som jag har träffat verkar vara ense om att vi vill se mer paketering. Att det finns en stor efterfrågan på det.

Men paketering där alla ska vara överens är svårt. Här kommer ett enklare alternativ:
Se dig själv som en produktägare. Anlita underleverantörer. Underleverantörerna gör att din produkt blir mer komplett. Du väljer dina underleverantörer. De som passar dig bäst.

Du sätter sig inte vid ett bord med andra företagare för att samverka eller för att sätta ihop ett gemensamt paket. Det blir för luddigt.

Att arbeta som produktägare med underleverantörer blir mer praktiskt än att säga att man ska samverka och utveckla paket tillsammans.

Men du kanske inte vill utveckla mer kompletta produkter? Okej, om du inte vill vara produktägare så kanske du kan vara underleverantör åt någon annan. På så vis blir du en pusselbit i någon annans kompletta produkt.

Mitt tips är alltså att inte tänka samverkan. Istället föreslår jag att du ska…
* Se dig själv som en produktägare
* Sätta ihop mer kompletta produkter, d v s paketera
* Genom att anlita de underleverantörer som kan göra just din produkt mer komplett
* Eller se till att vara underleverantör åt någon annan

Nettopriser och provision är en förutsättning
Som produktägare är det du som är ansvarig att marknadsföra och sälja paketet. Det är ett stort ansvar och kan både innebära mycket jobb och utgifter. Underleverantörerna slipper allt det. Därför måste underleverantörerna vara beredda att ge ett lägre pris till produktägaren när de tar betalt för sina delar i paketet.

En underleverantör måste kunna lämna nettopriser eller erbjuda provision när någon produktägare vill köpa in din tjänst.

En produktägare som kontaktar en underleverantörer kan be sina underleverantörer om nettopriser, alltså ett lägre pris än det som erbjuds slutkunden.

Det är ju produktägaren som utvecklar paketet och som också ska marknadsföra och sälja paketet.

Det är värt mycket.

När man jobbar med nettopriser och provision är det mycket större chans att det blir ett långvarigt samarbete som alla tjänar på.

Text: Marcus Eldh, WildSweden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s