Affärsutveckling av matupplevelser – Lyft ditt julbord och andra matevent till en kommersiell upplevelse

Julbordet är en av de äldsta kompletta mat- och besöksupplevelserna som många av oss köper men också som många matföretagare är en del av. Vill du lyfta ditt julbord och andra matevent till en kommersiell upplevelse? Locka fler besökare med hjälp av julmatens historia, grönare ”tänk” och smart marknadsföring?

LST -MatupplevelserVälkommen till en utvecklingsdag med föredrag och konkreta workshops tillsammans med docent Richard Tellström, etnolog och mathistoriker som står bakom bl.a. TV-succéerna ”Historieätarna”, ”Landet Brunsås” och julkalendern ”Tusen år till julafton”. I sin forskning har han särskilt jobbat med mat- och restaurangföretagare som utvecklat sina företag utifrån perspektivet hur matkultur kan användas för både landsbygds- och företagsutveckling.

Tid och plats
Onsdag den 26 oktober kl. 09:30 – 14:30, Petterssons matservice, Utvreta gård, Västerås.

Om programmet
Vi tar avstamp i julbordet och hur julmatens historia kan bli till en upplevelseprodukt. Vi samtalar om julbordets utveckling och hur klimatfrågan, hälsointresset och resurshushållning påverkar konsumentens köp av mat och dryck. Dagen kommer också handla om hur säljbara produkter kan utvecklas ur traditioner och kulturarv.

Vi blandar föreläsningar och diskussioner om olika sätt att utveckla sitt företags affärsverksamhet om man är livsmedelsentreprenör, restaurangföretagare och/eller eventarrangör. Vi pratar också om paketering av måltidsupplevser och hur livsmedel kan bli till profilerade produkter, hur olika landskap kan förstärka en mat- och dryckesupplevelse samt hur kulinariska destinationer kan utvecklas genom nätverk och samarbete. Fokus är på upplevelsen mat, dryck och måltid i ett vidare perspektiv än julbordet.

Marknadsföringen av en matupplevelse behöver ständigt utvecklas för att attrahera en samtida konsument. Richard har flera perspektiv i sitt anförande som ger en bra grund för att kunna paketera och sälja dagens julbord och andra matevent.

Mer information och anmälan, senast den 23 september.

Aktiviteten ingår i satsningen ”Smakrik och blomstrande besöksnäring”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s