Västmanlands Kommuner och Landsting nominerade till Publishingpriset 2016

Västmanlands Kommuner och Landsting har nominerats till Svenska Publishingpriset 2016 i kategorin Offentlig sektor-sajter för kampanjen ”Follow Jeroen on his holiday!”. Webbplatsen är framtagen i samarbete med Workbox Communication.

jeroen-bild2

Publishingpriset har delats ut sedan början av 1990-talet för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Priset är en heltäckande kommunikationstävling som omfattar de flesta etablerade former av kommunikation. Juryn bedömer hela den tävlande produkten – inte bara till exempel dess design. Därför bedömes också textinnehåll och visuellt innehåll samt – beroende på typ av tävlingsbidrag – regi (film), fysiskt utförande (print) och användbarhet (webbplats).

Årets vinnare offentliggörs måndagen den 14 november på Musikaliska vid Nybroviken, Stockholm.

Mer information om prisutdelningen och Publishingpriset.

Kampanjen ”Follow Jeroen on his holiday!”
Under sommaren 2015 kunde människor över hela världen kunna rösta på 89 olika upplevelser i Västmanlands län och därmed bestämma vad den holländska turisten Jeroen skulle uppleva under fem semesterdagar i Sverige. Efter omröstningen gav sig Jeroen ut på äventyret utrustad med en actionkamera så hela världen kunde följa med via internet.

Röster från i stort sett hela världen
Röster från 31 länder lämnades in. Flest röster kom förstås från Sverige, men även Nederländerna, USA och Storbritannien har röstat flitigt. Röster kom från så långväga platser som t ex Australien, Mongoliet, Qatar, Venezuela och Namibia.

Mer information om kampanjen.

”Vi genomförde denna kampanj med mycket kort varsel och små medel. De digitala kanalerna erbjuder en spännande framtid där crowd sourcing och interaktiv delaktighet innebär att de små men viktiga företagen har helt nya möjligheter att nå ut på en global marknad”, Pia Axelsson, Digital Strateg VKL.

”Den regionala turismorganisationen på VKL arbetar för att de enskilda turismaktörerna ska utveckla produkter som kan säljas genom andra istället för att använda våra resurser på att marknadsföra länet som helhet. Genom denna kampanj har nästan hundra enskilda aktiviteter att lyfts fram, vilka alla på ett eller annat sätt stärker bilden av ett attraktivt Västmanland”, Henrik Wester, Turistchef VKL.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s