Energifyllda möten och föredrag med framtidstro vid årets Uppstartsmingel

Igår samlades drygt 120 entreprenörer, eldsjälar och andra engagerade personer för att starta upp ett framgångsrikt 2018.

Moderatorn Sofie Andersson, som till vardags är Marknads- och försäljningschef på Färna Herrgård & Spa, berättade om fjolårets höjdpunkter och vad som är på gång under 2018. Sofie uppmanade alla att använda det stöd som ges till dem som deltar i ”Utvecklingsprocess för besöksnäringen i Västmanland”. Några av de tjänster som erbjuds:
* Rådgivning för en bättre gästupplevelse och en hållbar utveckling.
* Verksamhetsanpassad rådgivning i digitala kanaler och sociala medier.
* Affärsutveckling och internationell försäljning

Regionens turismorganisation och turismansvariga i länets kommuner presenterade flera nyheter, till exempel:
* En ny grafisk profil och tjänstevarumärke för kommunikation mot målgruppen Den globala resenären och samarbetspartners. Numera använder Turismfunktionen i Region Västmanland namnet Västmanland Turism.
* Att webbplatsen vastmanland.se nylanseras i slutet av februari.
* Ett ökat fokus på tematisk utveckling inom områden som natur- och kulturturism, cykel- och vandring och beteendeekonomi för besöksnäringen.
* Salas besöksnäringsstrategi 2018-2022.
* Hundraårsjubileet för Strömsholmstävlingarna.
* Filminspelningen av Tårtgeneralen.

Gästföreläsaren Jerry Engström från Friluftsbyn bjöd på en energifylld föreläsning som lockade till skratt, eftertanke och insikter i vad var och en behöver göra för att utveckla en hållbar besöksnäring i regionen. Ett axplock:
* Resanledningarna till Västmanland är enligt Jerry Stockholmsnära natur och gruvor med två tongivande områden – Bergslagen och Mälaren.
* Tänk på att skapa särskiljande produkter utifrån regionens unika egenskaper – Ni har en rejäl möjlighet med er natur och historia bara en kort tur från Stockholm och Arlanda.
* Framgång skapas genom att: Få uppmärksamhet – Bygga förtroende – Konvertera till besök/köp. Utan förtroende ingen framgång.
* Destinationsutveckling förutsätter att alla som går på bussen delar samma vision. Delar du inte visionen, kliv av!
* Särskiljning skapar uppmärksamhet men det är samarbete bygger en stark region/företag.
* Aktivitetsbroschyren är ett lysande exempel på hur en destination kan utveckla tydliga produkter och marknadsföra dem.

Läs gärna Jerrys sammanfattning med värdefulla tips.

Deltagarna lämnade in förslag och önskemål på utbildningar, föreläsningar, workshops och andra inslag som kan komplettera de planerade insatserna under 2018. Underlaget används i den fortsatta planeringen, se kommande inbjudningar.

Ett stort tack till er som var med, vi ser fram emot ett framgångsrikt 2018 tillsammans med er!

Angelika, Henrik, Pia och Åsa

Dokumentation från dagen
* Uppstartsmingel 2018 -presentation
* Utvecklingsprocess för besöksnäringen i Västmanland 2018
* Tjänster i Utvecklingsprocessen
* Cykel och vandringsleder i Västmanland -förstudie 2017
* Se även bilder på Facebooksidan Västmanland Turism
* Läs mer om målgruppen Den globala resenären

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s