Tematisk utveckling och försäljning av naturturism 2018-2019

Västmanland Turism driver under 2018-2019 en utvecklingsprocess tillsammans med ett tiotal av länets främsta turismföretag för att öka omsättningen och förbättra lönsamheten inom natur- och kulturturism.

Region Västmanland i samarbete med naturturistföretag har beviljats stöd delvis finansierat av Europeiska unionen för att driva projektet med det långsiktiga målet att etablera ett affärsdrivet nätverk bestående av deltagande aktörer och deras samarbetspartners samordnat av den regionala turismorganisationen.

Projektet ska resultera i att Västmanland positioneras som en attraktiv del av Sverige för internationella besökare med fokus på hållbar natur- och kulturturism. Insatsen innebär bland annat att regionen medverkar till att världskongressen Adventure Travel Wold Summit 2019 genomförs i Sverige med deltagande från länet. Projektet genomförs som en del av den nationella kraftsamling som pågår för att etablera Sverige som en av de främsta destinationerna för hållbar natur- och kulturturism. Läs mer på Mynewsdesk Visit Sweden.

Målgrupp
Den globala resenären reser utomlands minst en gång per år, var tredje i snitt två gånger per år och ytterligare en knapp tredjedel minst tre gånger per år. De har resvana och är ständigt på jakt efter nya resmål och upplevelser. De tycker det är viktigt att behandlas lika, ta hand om naturen och hjälpa andra människor. Var femte väljer idag resmål med hänsyn till miljön och väljer gärna miljövänliga destinationer. Målgruppen delas i tre drivkraftsegment, varav två är relevanta för länets besöksnäring.

Nyfikna upptäckare
Har en stor nyfikenhet på svensk kultur och vill se och göra så mycket som möjligt på sin Sverigesemester. De upptäcker gärna nya städer och platser och vill lära sig något nytt om Sverige när de är här. 43 % av de globala resenärerna med sverigeintresse är Nyfikna Upptäckare.

Aktiva naturälskare
De aktiva naturälskarna drivs av ett intresse för den svenska naturen, där de vill vara aktiva men också njuta av lugnet och stillheten som naturen erbjuder. 19 % av de Globala resenärerna med sverigeintresse är Aktiva Naturälskare.

Den globala resenären planerar oftast sitt resande på egen hand och med lång framförhållning. Västmanland har med sitt geografiska läge nära Stockholm goda förutsättningar för att skapa tydliga erbjudanden som lockar till att uppleva natur- och kultur i storstadens närhet. Internationellt sett är Sverige ett tryggt och enkelt land att besöka, vilket stärker möjligheten att få fler resenärer att planera en resa i regionen.

Kontakta Åsa Stanaway, Internationell säljchef/Affärsutvecklare, om du vill veta mer om satsningen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s